Experience@Work

Veelgestelde vragen

Door inlenende organisaties

Werkgevers met vacatures stelden ons reeds volgende vragen:

  • Kunnen we op jullie diensten beroep doen voor opdrachten van korte of lange duur?

    We beogen vooral opdrachten van lange / onbepaalde duur. De betrokken medewerkers zijn vaak rond de 58 jaar en zoeken een mogelijkheid tot eindeloopbaanplanning tot aan het pensioen. Dat betekent een engagement van zo’n 7 à 10 jaar.

    Als je toch bij ons wil aankloppen voor een opdracht van bepaalde duur, kan dit eventueel, dan kijken we met onze partners of er eventuele interesse hiervoor is.

  • Welke geïnteresseerde profielen kunnen jullie aanbieden?

    Het gamma aan profielen is heel breed, aangezien bij de aangesloten werkgevers alle functies vertegenwoordigd zijn, zoals HR, finance, legal, IT, logistieke en sales profielen, communicatie, marketing, administratieve ondersteuning, … Aangezien de medewerkers van deze werkgevers de vacatures online kunnen consulteren en dus op vrijwillige basis solliciteren, is het nooit op voorhand te voorspellen of en hoeveel kandidaten er zullen aangeboden worden.

  • De barema’s in onze sector liggen vrij laag, vormt dit geen probleem?

    In geval van selectie blijft de medewerker op de payroll van zijn huidige werkgever. Tussen de huidige werkgever en uw organisatie wordt een dienstverleningsovereenkomst opgesteld. Het bedrag in deze overeenkomst komt overeen met je barema voor een dergelijk profiel met 10 jaar ervaring. We zijn er ons van bewust dat dit nooit de werkelijke kost dekt van de medewerker en dat de barema’s in bepaalde sectoren (veel) lager liggen dan bij de aangesloten werkgevers, zodat een deel van de salariskost gesponsord blijft door de huidige werkgever.

  • Wij hebben geen budget voor een medewerker met 10 jaar ervaring. Is dit mogelijk?

    Standaard wordt een budget aangerekend volgens het barema dat van toepassing is binnen je organisatie voor een dergelijk profiel met 10 jaar ervaring. Indien je niet over dit budget beschikt, kan je je vacature wel doorgeven met vermelding van het budget dat ter beschikking is, maar dan zullen bepaalde werkgevers de publicatie van de vacature mogelijkerwijze weigeren aangezien de sponsoring mogelijks tè omvangrijk wordt.

  • Kan ik zelf de selectie van de medewerker doen?

    Ja, je staat zelf in voor de selectie van de meest geschikte kandidaat volgens uw eigen selectieproces, wat parallel kan lopen met andere recruteringskanalen.

  • Is hier enige kost voor mij aan verbonden?

    Neen, dit is een alternatief en kostenloos recruteringskanaal. Je kan op deze manier extra (ervaren) kandidaten aantrekken zonder dat er een kost aan verbonden is.

  • Moet ik naast het bedrag in de dienstverleningsovereenkomst nog iets anders voorzien?

    Aangezien de medewerker op de payroll blijft van de aangesloten werkgever, blijft hij zijn voordelen van deze werkgever behouden. je hoeft dus niets extra te voorzien zoals vb. aanvullende voordelen of een woon-werkvergoeding. Daarnaast is het ook zo dat u geen sociaal passief opbouwt en de dienstverleningsovereenkomst kan stopzetten of verbreken met maximum drie maanden vooropzeg of verbrekingsvergoeding.

  • Wat indien het toch niet zo goed verloopt?

    Indien de samenwerking met de geselecteerde medewerker toch niet verloopt zoals gewenst, kan de dienstverleningsovereenkomst stopgezet worden mits een vooropzeg of verbrekingsvergoeding van maximum drie maand. De betrokken medewerker keert dan terug naar zijn huidige werkgever.

  • Wat is de win voor de uitlenende organisatie?

    Uitlenende organisaties kaderen dit binnen hun duurzaam loopbaanbeleid, met als doelstelling ervaren medewerkers alternatieven aan te bieden buiten de eigen onderneming en zo bij te dragen om langer werken te faciliteren.

  • Kan elke social-profit organisatie met vacatures bij Experience@Work aankloppen?

    In principe wel.

    De social-profit sector is bijzonder aantrekkelijk voor (senior) medewerkers omwille van de maatschappelijke meerwaarde en om zelf te kunnen bijdragen aan een maatschappelijk doel aan het einde van hun loopbaan.

Door uitlenende organisaties

Werkgevers die overwegen deze alternatieve eindeloopbaanmogelijkheden aan te bieden aan hun senior medewerkers stelden ons reeds volgende vragen:

  • Wat is de win voor de uitlenende organisatie?

    Uitlenende organisaties kaderen dit binnen hun duurzaam loopbaanbeleid, met als doelstelling ervaren medewerkers alternatieven aan te bieden buiten de eigen onderneming en zo bij te dragen om langer werken te faciliteren.

    Daarenboven geeft dit systeem de mogelijkheid om een deel van de kosten te recupereren en zo de loonlast te verlagen. Het biedt ook doorgroeimogelijkheden voor jongere medewerkers in uw organisatie.

  • Kan elke werkgever toetreden tot het platform en wat zijn de voorwaarden?

    Elke potentiële toetreding dient goedgekeurd te worden door de raad van bestuur. Toetreden is eenvoudig. Neem contact op via info@experienceatwork.be en we bezorgen je de info.

  • Welke werknemers uit mijn organisatie krijgen toegang tot de vacatures?

    Dat bepaal je zelf. Wij vragen om dit E@W concept te kaderen in een duurzaam loopbaanbeleid en de vacatures dus vanaf een bepaalde leeftijd aan te bieden aan alle medewerkers.

    Daarnaast is het mogelijk dat medewerkers die vb. omwille van een reorganisatie geen job (meer) hebben hier eveneens van kunnen gebruik van maken.

  • Heb ik controle over de vacatures die op het platform verschijnen?

    Ja, elke toegetreden organisatie krijgt een eigen online platform waarop medewerkers de vacatures kunnen raadplegen. Indien bepaalde vacatures omwille van de aard van de functie of het budget niet op uw eigen platform mogen komen, dan is dit heel eenvoudig aan te geven.

Door senior medewerkers

Senior medewerkers stelden ons reeds volgende vragen: